Jan HREŇO, redaktor
--------------------
My už jsme vás informovali o programu dnešního zasedání vlády, na pořadu je ale i další bod, a sice stavba dálnice D 3 přes České Budějovice na rakouskou hranici. Šanci má dostat takzvaný PP Projekt, tedy partnerství soukromého a veřejného sektoru. Část dálnice by za své postavila vybraná firma a stát by jí po dobu třiceti let splácel. První pokus Česko zažilo v roce 2002. Zemanův kabinet tehdy zadal stavbu třiceti kilometrů dálnice D 47 izraelské firmě Housing & Construction. Akce ale zkrachovala. Vláda smlouvu vypověděla a firma z projektu odešla s odstupným ve výši šesti set dvaceti šesti milionů korun. D 3 se tak má pokusit o reparát a ve studiu už vítám Františka Dohnala, prezidenta Nejvyššího kontrolu úřadu. Dobré ráno.
František DOHNAL, prezident NKÚ
--------------------
Dobré ráno.
Jan HREŇO, redaktor
--------------------
Pane prezidente, co tehdy konkrétně krach projektu způsobilo?
František DOHNAL, prezident NKÚ
--------------------
Těch důvodů bylo více, obecně se pro projekty, které řeší partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem, definují tři základní předpoklady, aby projekt mohl být úspěšný. Jednak je potřeba identifikovat společenský výnos, to znamená, udělat takové práce, abychom si vůbec mohli srovnat jednotlivé varianty, jestli bude stavět stát, jestli bude stavět soukromá firma, na jak dlouho by v případě ten majetek byl pronajatý, jaké budou náklady na údržbu a podobně. Druhý předpoklad je transparentní výběrové řízení na partnera, na tu soukromou firmu, protože jenom transparentní výběrové řízení může dokázat ještě snížit náklady, popřípadě zvýšit výhodnost takového kontraktu. A třetí z těch základních předpokladů je, aby byla ta stavba dostatečně územně připravena, abychom vůbec mohli definovat předmět té zakázky, to všechno tehdy uděláno nebylo a výsledkem nakonec byl ten stav, který jste popsal, že vláda od toho odstoupila. Já jenom doplním, že partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem bylo uvažováno už při výstavbě dálnice D 5, ale tehdy od toho bylo odstoupeno právě pro naprosto územní nepřipravenost.
Jan HREŇO, redaktor
--------------------
Po telefonu bychom se měli slyšet i s Jiřím Hodačem, náměstkem ministerstva dopravy, dobré ráno.
Jiří HODAČ, náměstek ministra dopravy
--------------------
Dobrý jitro.
Jan HREŇO, redaktor
--------------------
Pane Hodači, jaké má ministerstvo záruky, že to tentokrát fiaskem neskončí a že splní všechny náležitosti?
Jiří HODAČ, náměstek ministra dopravy
--------------------
Tak samozřejmě my jsme ten projekt připravovali a nakonec potom rozšiřovali na v podstatě větší část tak, aby skutečně ta územní připravenost byla, samozřejmě podmínkou pro zahájení a předání územního rozhodnutí koncesionáři, samozřejmě výběrové řízení, které by mělo začít někdy letos na podzim a skončí příští rok v září, ve své podstatě by měla být ve finále sestavena koncesní smlouva, kterou potažmo ještě schvaluje vláda a ještě samozřejmě také Parlament České republiky. No, a samozřejmě, samozřejmě i ta územní připravenost, která do té doby samozřejmě musí být tomu koncesionáři předány, takže všechny ty parametry, které byly nastaveny, jsou tu splněny a naplněny a já věřím, že projekt bude skutečně úspěšný.
Jan HREŇO, redaktor
--------------------
Čekáte, že teda D 3 reparát složí úspěšně?
František DOHNAL, prezident NKÚ
--------------------
Určitě, v každém případě.
Jan HREŇO, redaktor
--------------------
Pane Dohnale, budete to nicméně sledovat?
František DOHNAL, prezident NKÚ
--------------------
Určitě celý projekt D 3 a právě partnerství veřejného a soukromého sektoru je záležitost, kterou připravujeme jako kontrolní akci a rozhodně se této konkrétní, konkrétní výstavě věnovat budeme. Mimochodem, partnerství veřejného a soukromého sektoru v dalších resortech už má také své první vlaštovky, takže my v nejbližším měsíci dokončíme kontrolu na podobném projektu, nikoliv však v oblasti dopravní infrastruktury, ale projekt, který se týká justičního areálu v Ústí nad Labem.
Jan HREŇO, redaktor
--------------------
Pánové, já vám oběma děkuji za vaše názory.
|